Diary in Google Translate Retrospect (Side story) Eastern European Art Exhibition in Tokyo

One day in January 2006, when I was searching the internet, I found out that the Museum of Contemporary Art Tokyo has been holding contemporary art exhibitions in Eastern Europe since 1990, and I wonder if this program will be profitable. Though worried, I went to the museum.

https://www.mot-art-museum.jp/exhibitions/25/

 

This is because national and public museums have no choice but to adopt a profit-oriented management policy, and how many people are interested in Eastern European art exhibitions, which are not so familiar to the general Japanese. I was wondering.

 

Still, I was motivated to visit because I traveled to Budapest and Prague in 1995, and on a tour of Poland in May 1997, I took a closer look at the exhibits at the National Museum in Warsaw.

 

By the way, the official name of the exhibition at the Museum of Contemporary Art Tokyo at this time was

(POSITIONING In the New Reality of Europe: Art from Poland, the Czech Republic, Slovakia, and Hungary).

 

It's been 15 years ago, so it's hard to remember how I felt when I saw these works, but compared to the Japanese and Western art exhibitions I'm used to seeing, it's hard to the touch, serious, and simple. I was able to miss the taste that Japanese culture once had.

 

The audience in the exhibition hall was mostly young, some touching the works without hesitation (some of them wanted to actually touch and experience), and some sounded with earphones in their ears. Some enthusiastically stopped in front of the video footage, and some went back and forth in front of a series of paintings with a strong message.

 

The photo is from the leaflet of the art exhibition. 

 

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2006年1月のある日、ネット検索をしていたところ、東京都現代美術館が1990年以降の東欧の現代美術展を開催しているのを知って、このプログラムで果たして採算がとれるのかなと心配しながらも、美術館に足を運んだ。

https://www.mot-art-museum.jp/exhibitions/25/

 

なぜなら、今や国立及び公立の博物館・美術館は採算重視の運営方針を採らざるを得ず、一般の日本人にそれほど親しまれているとは云えない東欧の美術展に関心を抱く人がどれほどいるのかと疑問を抱いたからである。

 

それでも私が足を運ぶ気になったのは、1995年にブダペストプラハを旅行し、さらに、1997年5月のポーランド周遊旅行では、ワルシャワ国立博物館で展示作品をじっくり鑑賞したからである。

 

ところで、この時の東京都現代美術館での正式な展示名は

(POSITIONING In the New Reality of Europe : Art from Poland, the Czech Republic, Slovakia, and Hungary)であった。

 

今から15年も前のことなので、これらの作品を鑑賞した感想を思い出すのは難しいが、私が日頃見慣れている日本及び西欧の美術展と比較して、固い手触り、生真面目さ、素朴さを感じ、かつて日本文化が持っていた味わいを懐かしむことが出来た。

 

展示場内の観客は殆ど若い世代で、ある者は躊躇うことなく作品に触れ(いくつかの作品は実際に手に触って体感することを求めていた)、ある者はイヤホーンを耳に当ててサウンドに聞き入り、ある者は熱心にビデオ映像の前で立ち止まり、そして、ある者はメッセージ性の強い絵画の連作品の前を行ったり来たりしていた。