Diary in Google Translate Retrospect 1995 Vienna (4) Klimt and Schiele

During my stay in Vienna, I was looking forward to seeing the works of Egon Schiele and Gustav Klimt, but due to the restrictions of group travel, I had no choice but to rush past the representative works.

 

However, Tokyo in the summer of 2019 was full of Viennese art and Klimt & Schiele's works. 

One was "Gustav Klimt: Vienna – Japan 1900" held at the Tokyo Metropolitan Art Museum.

https://www.tobikan.jp/exhibition/2019_klimt.html

 The other was the "Vienna Modern Klimt, Schiele Road to the End of the Century" held at the National Art Center, Tokyo.

https://artexhibition.jp/wienmodern2019/

 

Taking a closer look at these two art exhibitions changed my impression of Klimt. 

Until then, I had assumed that Klimt was a painter who liked the decadent lazy women at the end of the century from his works such as "The Kiss" and "Judith I", which were colored with gold leaf.

 

However, when I saw landscape paintings such as "Landscape with a view of the hill" at the Tokyo Metropolitan Art Museum, I found that Klimt had a vivid sense of color with restraint.

 

And above all, the work that impressed me most was the "Beethoven series" that unfolded like a picture scroll along the wall near the ceiling of the exhibition hall. 

From this work, I could feel Klimt's respect and strong affection for Beethoven rising with momentum, and I was trapped in the irresistible feelings, and I went back and forth in front of this long work many times.

 

The photo shows the front and back of the Uchiwa fan distributed by the National Art Center, Tokyo (insert your thumb into the hole below to create a breeze and cool down).

 

f:id:K-sako:20201110095625j:plain

f:id:K-sako:20201110095553j:plain

 

ウィーン滞在ではエゴン・シーレグスタフ・クリムトトの作品をじっくり鑑賞する事を楽しみにしていたのだが、団体旅行の制約で代表的な作品の前を駆け足で通り過ぎる他はなかった。

 

ところが2019年夏の東京はウィーン美術及びクリムト&シーレ作品真っ盛りだったのだ。 

一つは東京都美術館で開催の”Gustav Klimt: Vienna – Japan 1900”だった。

https://www.tobikan.jp/exhibition/2019_klimt.html

 もう一つは、国立新美術館で開催された”ウィーン・モダン クリムト、シーレ  世紀末への道”だった。

https://artexhibition.jp/wienmodern2019/

 

この二つの美術展をじっくり眺めて、私はクリムトについての印象を大きく変えることになった。 

それまでの私は、金箔で彩られた作品”接吻”や”ユディトⅠ”等から、クリムトは世紀末の退廃的な気怠い女性を好んで描く画家と思い込んでいた。

 

ところが、東京都美術館で”丘の見える庭の風景”等の風景画を見て、クリムトが抑制の効いた鮮やかな色彩感覚の持ち主であることがわかった。 

そして何よりも最も私の感動を誘った作品は、展示場の天井に近い壁に沿って絵巻物のように展開する”ベートーベン・シリーズ”だった。 

この作品から、ベートーベンに抱くクリムトの尊敬と強い愛情が勢いを伴って立ち上るのが感じられて、立ち去りがたい思いに囚われた私はこの長い作品の前を何度も行き来したのだ。

 

写真は国立新美術館が入館者に配布した団扇の表と裏(下方の穴に親指を差し込んで風を起こして涼む)