60-year-old Harvard Summer School Diary in Google Translate (54) Drop out !

2004/8/9/ (Monday)

 

A Japanese woman in her 30s who was with me in the afternoon workshop class had disappeared from the classroom. Rumor has it she dropped out.

She lived in Paris and she had a job in Boston at the right time, so she was attending summer school, but it became difficult to balance her work and classes.

 

Speaking of drop-outs, a cute Korean woman and a beautiful Taiwanese woman, who I would also join in the afternoon workshop with, also disappeared from class.

Both of them looked like daughters from good families, but they always lowered their heads and didn't speak out on their own during class.

 

I was particularly impressed by a cute Korean woman who kept silent during a group discussion, and then asked endless questions about the meaning of words in the material that she did not understand, hindering the progress of the discussion. 

 

Furthermore, a female high school teacher in her 30s from Asia and a male university professor from another Asian country had to suddenly return to their home countries due to family reasons. It was treated as a drop-out when it was decided.

 

In my opinion, if the summer school period is about 2 months, even if you are absent for about a week due to family reasons, returning to classes will be accepted in Japan without any problem.

 

Many students pay high tuition fees, living expenses, and travel expenses, and then apply for long vacations from their employers, or quit their jobs and attend summer school.

 

However, the classes in the program we take are mainly focused on team and group activities, and if we actually miss classes for 2-3 days, we will impose a burden on our teammates.

 

On the other hand, it is difficult for the students themselves who have canceled classes to cover their assignments and homework during the canceled classes, so in the end, they may have no choice but to drop out.

 

Three months after the end of the summer school, when my dorm mates, including myself, had a drinking party in Tokyo, I found that 15 people had dropped out from all levels A to E of the English training program.

 

Most of them were persuaded by the school authorities to quit, said a Korean man who was about to become the 16th.

 

The photo shows the appearance and exhibition of the Semitic Museum with the theme of the Semitic people.

 

  

 

 

ドロップ・アウト!

 

2004/8/9(月)

 

午後のワークショップの授業で一緒だった30歳前後の日本人女性のいつの間にか教室から姿を消していた。噂によると彼女はドロップ・アウトしたそうだ。

彼女はパリに住んでいて、良いタイミングでボストンでの仕事が入ったので、サマースクールに参加していたようだが、仕事と授業を両立させることが困難になった。

 

ドロップ・アウトといえば、やはり午後のワークショップで一緒になる、可愛い韓国人女性と、美しい台湾人の女性も授業から姿を消した。

二人とも良家のお嬢さん風であったが、彼女たちは、授業中にいつも顔を俯かせて自分から発言することは無かった。

 

特に私の印象に残ったのは、可愛い韓国人の女性がグループ討議で沈黙を続けた末に、教材の中の彼女が理解出来ない単語の意味を延々と質問して、討議の進行を妨げた。

 

さらに、アジアから参加した30代の女性高校教師と、彼女とは別のアジアの国から参加した男性の大学教授は、家庭の事情で突然帰国することになったが、彼らの国への一時帰国が決まった時点でドロップ・アウトの扱いになったとか。

 

私の考えでは、サマースクール期間が約2ヶ月あれば、1週間くらい家庭の事情で欠席しても、日本ではクラスへの復帰は問題なく受け入れられるのではないかと思う。

 

学生の多くは、高い授業料と滞在費と渡航費を支払い、その上、勤務先に長期休暇を申請するか、あるいは辞職してサマースクールに参加しているのだ。

 

とは言え、私達が受講するプログラムの授業は、主としてチームやグループ活動が中心で、実際に2日~3日休講すると、チームメートに負担を押しつけることになる。

 

他方で、休講した本人も休講中の課題や宿題をカバーするのは大変なので、畢竟ドロップ・アウトするしかないのであろう。

 

サマースクール終了から3ヶ月後の東京で、私を含む寮仲間が飲み会をした時、英語研修プログラムのA~Eレベル全体で15人がドロップ・アウトした事がわかった。

 

大半は、学校当局から辞めるように説得されたのだと、16人目になりかかった韓国人男性が教えてくれた。

 

写真はセム族をテーマにした、Semitic Museumの外観と展示