60-year-old Harvard Summer School Diary in Google Translate (44) Reading comprehension (2) Deepen through discussions

2004/8/2 (Monday)

 

After deepening my reading comprehension by writing, I further deepened my reading comprehension through discussions in small groups and the entire class.

 

As already mentioned, the Level B Integrated Skills Class students I attend are composed of 13 students from 7 countries, and the age group is almost in their late 20s, except for me, who is 60 years old, and two men, who are 18 years old. Belonging to the late 30s, the gender composition is 5 males and 8 females.

 

First, in the group discussion, 13 students of various nationalities and generations were divided into groups of 3 to 4 and exchanged opinions on the agenda set by the M instructor.

 

The final touch was a class-wide discussion, which was based on six questions created from the novel "Montana 1948", a teaching material that was previously assigned to students as homework by the instructor.

 

At the start of the discussion, students with the theme they want to ask will raise their hands and go to the front row, write a question on the whiteboard, and appoint a respondent. The person pointed to by the respondent cannot be refused.

 

However, the student who wants to answer the question can always interrupt and answer, and the person who has the theme to ask the next question stands in the front row on a first-come, first-served basis and appoints the respondent.

 

In this way, when the discussion is developed, even if everyone sees the same sentence, there are different interpretations (laughing at the rare interpretation, and the discussion is heated to the opposite interpretation), and which character Each person developed different opinions as to whether they would sympathize.

 

After experiencing these discussions, I think "reading comprehension" is not enough to think that I understand it in my mind, but to reach the point where I can express it in letters or words so that others can understand it.

 

The photo is a 6-item question text of the discussion material.

 

 

 

読解力(2)ディスカッションで深める

2004/8/2(月)

 

書く事で読解力を深めた後は、小グループやクラス全体のディスカッションを通してさらに読解力を深めた。

 

既に述べたように、私が参加するLevel Bの Integrated Skills Classの受講生の構成は7カ国13人、年代別構成は60歳の私と18歳の2人の男性を別にすると殆ど20代後半から30代後半に属し、性別構成は男性5人に女性8人。

 

先ず、グループディスカッションでは、多様な国籍と世代の13人の受講生が3~4人のグループに分かれて、Mインストラクターが設定した議題についてそれぞれの意見を交換した。

 

最後の仕上げはクラス全体のディスカッションで、それは、事前にインストラクターから受講生に宿題として課せられた教材の小説「Montana 1948」から作成した6項目の質問文をたたき台にして進められた。

 

ディスカッション開始は、質問したいテーマを持つ受講生が挙手して最前列にでて、ホワイトボードに質問文を書いて、回答者を指名する。回答者に指された人は拒否できない。

 

しかし、その質問に答えたい受講者は、何時でも割り込んで答えることが出来、次に質問したいテーマを持つ人は、早い者勝ちで最前列に立って、回答者を指名する。

 

このようにして、議論を展開すると、全員が同じ文章を目にしていても、異なった解釈があること(珍解釈に笑い、正反対の解釈に白熱した議論展開され)、さらに、どの登場人物に共感するかについては1人1人が異なる意見を展開していた。

 

これらのディスカッションを体験して、私は「読解力」とは、私の頭の中で解ったと思えば充分なのではなく、文字なり言葉で他の人に分かるように表現できるところまで達する事だ。

 

写真はディスカッション素材の6項目の質問文