60-year-old Harvard Summer School Diary in Google Translate (29) Helped by the facilitator

2004/07/14 (Wed)

 

Tomorrow morning's class will be my first presentation, so I woke up at 3:30 this morning to prepare for it, do some homework and review that I had put off.

 

In addition, apart from them, the materials distributed daily, submissions to the instructor, and the notes I have scattered are collected, and I spend a lot of time searching for materials during class and when studying in the dormitory. There was a need to organize it systematically.

 

It seems that I've been frustrated lately because of all these things.

Perhaps it was a sign of such annoyance, but at dinner today I was lined up at the top of the line in the cafeteria, but what I was impatient with, when I used a spoon to separate the hot meat sauce, I spilled it from the plate and spilled the kitchen counter. It got dirty and bothered the kitchen staff.

 

Learning is hard in such daily life, but M instructor patiently backs me up.

She understands my poor speaking ability and lack of understanding of grammar. For example, during a lecture, she always gently pushes my back when I say something that doesn't make sense or when I'm silent like aphasia.

 

By the way, in her first class self-introduction, M Instructor said that her role was "more appropriate to describe her role as a facilitator than an instructor."

It's a facilitator, or a very meaningful expression. The facilitator is responsible for the smooth progress. She plays her role enthusiastically in our classroom, sometimes sweating and sometimes having fun.

 

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ファシリテーターに助けられて

2004/07/14(水)

 

明日の午前の授業は初めてのプレゼン発表なので、それの準備、溜まっている幾つかの宿題や後回しにしていた復習をこなすために今朝は3時半に起きた。

さらに、それらとは別に、毎日配布される教材、インストラクターへの提出物、そして私が書き散らしたメモが溜まり、授業中や、寮で学習するときに資料探しに多くの時間を費やすので、それらを組織的に整理する必要が生じていた。

 

それら諸々が積み重なって私は最近苛々しているようだ。

そんな苛々の現れなのか、今日の夕食時はカフェテリアでは列の最先頭に並んだのに、何を焦ったか、熱々のミートソースをスプーンで取り分ける時に手元が狂ってお皿からこぼし、キッチン・カウンターを汚してキッチン・スタッフに迷惑をかけてしまった。

 

そんな日常で学習はハードだが、Mインストラクターは根気よく私をバックアップしてくれる。

彼女は私のスピーキング力が低いこと、文法の理解力不足を理解してくれている。例えば、講義中に、私が意味不明なことを言ったり、失語症のように黙り込んでしまう時など、彼女は必ず私の背中をそっと押してくれる。

 

そういえば最初の授業の自己紹介で、Mインストラクターは、自分の役割を「インストラクターというよりもファシリテーターと表現したほうが適している」と言っていた。

ファシリテーターか、なかなか意味のある表現だ。ファシリテーターはスムーズに進行させる役割を負っているのだ。彼女は私達の教室で、時には汗をかきながら、時には楽しみながら、熱心に彼女の役割を果たしている。