Diary in Google Translate Retrospect 1995 Meissen Porcelain Factory

Our first place to stay on our "Baroque Road and Danube Excursion" pack trip, which left Narita on the itinerary from September 13 to September 23, 1995, was Dresden.

And the next day, we visited the Meissen Porcelain Factory after a tour of Dresden.

 

At that time, Meissen porcelain was unfamiliar to me, and I only knew that it was porcelain that was greatly influenced by Jingdezhen kiln in China and Imari ware in Japan.

 

So, to write this, I searched on the web and summarized the background of the birth of Meissen as follows.

In 17th-century Europe, Chinese porcelain and Japanese Imari ware were so popular that it was not possible to create pure white, thin, hard and glossy porcelain in Europe at the time.

European royal aristocrats and traders at the time were competing to find a way to make hard porcelain.

 

In such a situation, one of the leading oriental porcelain collectors, August King of Saxony, Germany, was not satisfied simply by decorating the castle with the collected porcelain, and made the alchemist imprisoned to study the secret method of porcelain production.

The imprisoned alchemist finally made something similar to porcelain in 1708 after suffering hardship, elucidated the white porcelain manufacturing method the next year, and in 1710 of the following year, made Europe's first hard porcelain kiln ``Meissen''.

 

By the way, I haven't visited all the processes, but at that time, the Meissen porcelain factory that I saw was subdivided into processes, and the impression is that it is a craft rather than an art. Compared to Imari, Meissen porcelain could not feel the human touch.

 

I wanted to buy a small vase because I came to Meissen far away, but I had to give up because it was too expensive.

That's why the picture is Imari ware that makes my eyes entertaining.

 

f:id:K-sako:20200712104701j:plain

 

f:id:K-sako:20200712104657j:plain

 

f:id:K-sako:20200712104652j:plain

 

 

1995年9月13日から9月23日の旅程で成田を出発した「バロック街道とドナウ川周遊」パック旅行で私たちの最初の宿泊地はドレスデンだった。 

そして、翌日、私たちはドレスデン市内観光の後にマイセン磁器工場を見学した。

 

当時の私にとってマイセン磁器は馴染みのないもので、中国の景徳鎮窯や日本の伊万里焼から大きな影響をうけた磁器という程度の知識しか持っていなかった。

 

そこで、これを書くためにwebで調べて、マイセン誕生の背景を次のように要約した。

 17世紀のヨーロッパでは、中国の磁器や日本の伊万里焼などが盛んにもてはやされていたのは、純白で薄く、硬く艶やかな磁器を当時のヨーロッパで創り出せなかったからである。

 当時のヨーロッパの王侯貴族や交易商はなんとか硬質磁器の製法を見つけようと競い合っていた。

 

そのような状況の中、屈指の東洋磁器の蒐集家のドイツ・ザクセンのアウグスト強王は、蒐集した磁器で城中を飾るだけでは満足せず、錬金術師を監禁して磁器製造の秘法を研究させた。 

監禁された錬金術師は、艱難辛苦の末の1708年にようやく磁器に近いものを作り上げ、その翌年に白磁製法を解明、さらにその翌年の1710年にヨーロッパ初の硬質磁器窯「マイセン」を造った。

 

ところで、全ての工程を見学したわけではないが、あの時、私の目に映ったマイセン磁器工場は、工程が細分化され、芸術品と云うよりも工芸品という印象が強く、特に、日本の伊万里と比較してマイセン磁器には人間の手触りを感じる事が出来なかった。

 

遠くマイセンまで来たからには、小さな一輪挿しでも買いたかったが、高価すぎて諦めざるを得なかった。 

 

と言うわけで写真は私の目を楽しませてくれる伊万里焼です。