My little troubles (5) Eyes (1) At the Pushkin Museum of Art Exhibition

I went to "Pushkin Museum of Art Exhibition" which is being held at Tokyo Metropolitan Art Museum the other day.
(Https://www.tobikan.jp/exhibition/2018_pushkin.html)

With the influence of the pre-reputation that "prestigious items are complete", the inside of the hall was full of people.

Especially I noticed the person who consecutively checked the work list and the work in front of the eyes, the person who is writing in the work list, the person who is writing in the note, People who are talking about colors, etc., there were many enthusiastic audiences compared to regular exhibitions.

Among those people, I can not read the explanatory text without putting on reading glasses, and when I watch the work I have to remove the presbyopic glasses I pass the explanatory text to avoid annoyance to concentrate on only the work There.

By the way, my impression of the museum exhibition where rarely seen masterpieces are complete,

I was pleased at this exhibition that I saw three pieces of Alfred · Sisley and two works of Gustave · Courbet. Though their work is plain, their impressions remain for a long time.

And my best in this exhibition is Andre Doran's "Yacht lining the harbor". I stopped many times in front of this work of vivid color created by the sunlight unique to Southern Europe.

In addition, the work I felt familiar with is the "Saint-Michel bridge in Paris" by Albert Marche who first knew name at this exhibition.

Because I thought that the composition of "Saint-Michel bridge in Paris" is similar to my poor work "Tsukishima Bridge".


私の小さな悩み(5)目(1)プーシキン美術館展にて

私は先日東京都美術館で開催中の「プーシキン美術館展」に足を運んだ。
https://www.tobikan.jp/exhibition/2018_pushkin.html

「名品が揃っている」との前評判の影響もあって館内は人で溢れていた。

そんな中で特に私が注目したのは、作品リストと目の前の作品を逐次照合している人、作品リストに書き込みをしている人、ノートに書き込みをしている人、小声で構図や色について語り合っている人、等、通常の展示会に比較して熱心な鑑賞者が多かったことだ。

そんな人達の中で、老眼鏡をかけないと説明文が読めず、作品を観るときには老眼鏡を外さなければならない私は、煩わしさを避ける為に説明文をパスして作品だけに集中することにしている。

ところで、希に見る名作が揃った美術館展の私の感想は、

この展示会で私が嬉しかったのは、アルフレッド・シスレーの3作品とギュスターヴ・クールベの2作品を観たこと。彼等の作品は地味ではあるが私の印象に永く残るのだ。

そして、今回の展示作品の中での私のベストはアンドレ・ドランの「港に並ぶヨット」。私は、南欧独特の陽光が創りだす鮮やかな色彩のこの作品の前で何度も立ち止まった。

さらに、私が親しみを感じた作品は、この展示で初めて名前を知ったアルベール・マルケの「パリのサン=ミシェル橋」。

何故なら、「パリのサン=ミシェル橋」の構図が、私の下手な作品「月島橋」に似ていると思えたから。